bloglovin

Jag är en trebarnsmamma bosatt i den vackra staden Jönköping tillsammans med min härliga man. Älskar att skapa och gör det efter ordspråket "Partum per animus" (Skapa med själen). Jag andas, lever och tänker scrapbooking. Mina barn är de finaste, och vi har alltid något roligt på gång!



Följ vår vardag och mitt skapande.

2010-08-31
21:39:03

När man startar ett världskrig, eller två.

Ända sen vi (jag) skaffade vår eminenta lilla bänkdiskmaskin så har det varit ett eeeeevigt tjatande från gubben om att det MINSANN är HAN som är duktigast på att plocka i och plocka ur den. Och han kör såklart flest antal maskiner per dag. JAG vet givetvis att så inte är fallet, men det har varit orubbligt på den fronten.

Därför tänkte jag häromdan att jag skulle starta en högst ovetenskaplig undesökning. Joserru, sånt roar jag mig med när vi tjaffsat för lite på ett tag! Jag tänkte såsomså, att om nu han kör flest antal maskiner per dag, så borde det betyda att om jag HELT slutade bry mig om diskandet, så borde inte det märkas så väsentligt?

Detta var alltså i typ förrgår. Idag såg köket ut som ett bombnedslag. Disk överallt. I samma veva som diskmaskins-undersökningen så slutade jag helt sonika att städa oxå. För det gör vi oxå lika mycket, han till och med lite mer (obs! två ton ironi).
Resultatet på det? Någon som blir förvånad om jag säger; katastrof!

Påpekade lite försynt resultatet av min högst ovetenskapliga undersökning efter middagen idag. Synd att förpesta stämningen vid matbordet, dock skötte den skitiga disken överallt det jobbet ganska bra *s*
Såklart resulterade det i ett mindre världskrig. Det gör det varje gång jag tar upp ämnet.

Och varje gång avslutas det med att "du är ju hemma hela dagarna, då får ju du ta mer städning!".
Där gick vi även in på världskrig nummer två.
NÄR ska jag hinna det då? Medans jag försöker hitta på en veckomatsedel? Eller medans jag byter bajsblöja? jomenvisst, jag passar på att städa badrummet samtidigt, a piece of cake! Eller jag kanske ska skippa lunchen, så hinner jag städa lite istället? Att avnjuta en kopp kaffe i lugn och ro medans Oliver sover måste vara helt onödigt, jag skulle hinna städa massor på den tiden!

Och då ska vi inte gå in på vad jag tycker om ordet "föräldraLEDIGHET". Det måste vara en högt uppsatt moderatnisse utan barn som kom på att det perfekta ordet i folkmun för Föräldraförsäkringen måste vara Föräldraledighet. För work is king och allt som inte är arbete måste ju vara ledighet, eller hur?
Även om man jobbade innan man fick barn så är det inte att vara LEDIG när man är hemma med bäse och ev större barn. Det är nu det hårda jobbet börjar. Det är inget jobb du går hem från vid dina arbetade timmar. no no, twentyfourseven-workday baby!

Men det är inte det som stör mig mest, nej det är att jag varje dag känner att jag behöver förklara varför jag inte hunnit städa. För VARFÖR ska jag behöva förklara det? Och till och med behöva ursäkta mig?
Och det gör jag per automatik. Varför faller man så lätt in i gamla mönster att det är den hemmavarande föräldern som ska sköta hemmet. För så måste det inte vara, så SKA det inte vara.
Ändå så gör jag det. Utan att ens tänka efter, fast jag inte tycker jag ska behöva det.


Och ja, jag muckar gräl idag *s*

Kommentarer
Malin [Foto & vardag]

Fy sjutton vad jag känner igen allt du skriver. Nästan skrämmande..

2010-08-31 @ 21:57:24
Blogg/Hemsida: http://www.mandarinklyfta.se


Namn:
Kom ihåg mig?
E-post: (visas endast för mig)

Blogg/Hemsida:

Kommentar:




Till startsidan ?